BLOG die Raakt: ‘Welke lessen kunnen we leren? Van klas naar maatschappij.’
Er zijn de afgelopen tijd veel indrukwekkende documentaires uitgezonden (vaak op Omroep Human, word lid) met als thema: kansenongelijkheid. Veelal in het onderwijs, denk aan de prachtige serie: Klassen. Wat mij opviel bij het kijken van de serie, en lezen van het artikel ‘De klas van Juf Wiesje’ in De Volkskrant, is hoe de samenkomst van deze kinderen zorgt voor gelijkwaardigheid. In één klas heeft namelijk iedereen, ongeacht afkomst, thuissituatie en mogelijkheden, recht op en toegang tot hetzelfde. De juf of meester, de lessen en hopelijk ook de aandacht per kind.
Welke lessen kunnen we leren als we de vergelijking trekken tussen de klas en onze maatschappij?
Als er iets duidelijk wordt is dat de gelijkwaardigheid en het begrip voor elkaar in een klas zorgt voor verbinding. Een term die vaak voorbij komt maar ongrijpbaar lijkt zodra we politiek en maatschappelijk verder uit elkaar komen te staan.
Dat komt omdat we politiek en maatschappelijk te weinig veranderen. En de schuld steeds neerleggen bij gedrag van burgers. In tegenstelling tot wat Rutte beweert moeten we wél kijken naar de sociologische verklaringen van ons gedrag. Door te onderzoeken wat we kunnen doen om elkaar beter te begrijpen en op die manier meer verbinding aan te gaan.
Een aantal ideeën die we kunnen toepassen wanneer je de klas en de maatschappij aan elkaar spiegelt
- Richt een verbindingspartij op die zorgt voor begrip en consensus in het politieke debat. Wie is de politieke of maatschappelijke juf in de Tweede Kamer? Het zou goed zijn om een partij toe te voegen die voorbij partijdoelen en regeringstermijnen van maar vier jaar kijkt en denkt. We weten immers dat we altijd ergens in het politieke midden gaan uitkomen;
- Bekend maakt bemind(VluchtelingenWerk NL heeft een goed gelijknamig programma): Wie zijn de mensen met wie ik de maatschappij deel? In de klas van juf Wiesje (Elf jongens en tien meisjes uit achttien landen van vijf continenten) geeft elk kind een presentatie over zichzelf en heeft thuis een verhaal voorbereid over hun cultuur. Wanneer we echt weten waarom iemand is gevlucht uit Syrië of stemt op Thierry Baudet, waarom iemand wel of geen “afstand tot” “onze” arbeidsmarkt heeft of waarom mensen op straat gaan om te rellen kunnen we elkaar, zonder te veroordelen op basis van aannames, beter begrijpen;
- Wanneer je 5 keer de klas wordt uitgestuurd of 10 keer te laat komt en niet functioneert dan krijg je niet nóg een straf maar wordt er gevraagd wat de reden is dat je dit doet. Vanuit de gedachte dat het vinden van de beweegredenen kan helpen bij het voorkomen van maatschappelijke gedragsherhaling;
- Investeer meer in een multiculturele klas en beschouw die als proeftuin voor de multiculturele maatschappij: een overheid die al sinds jaar en dag onvoldoende investeert in het onderwijs, waar het lerarentekort zich opstapelt zorgt juist voor segregatie en kansenongelijkheid.
Ik sluit graag af met de woorden van juf Wiesje: ‘Wij hebben een superklas met moslims, christenen en niet-gelovigen en we kunnen het allemaal goed met elkaar vinden. Het belangrijkste is dat wij het goede voorbeeld geven.’ Laten we daar nu eens mee beginnen.
Over Bureau Raakt: Bureau Raakt is een sociaal adviesbureau dat voor verschillende impactgedreven organisaties werkt vanuit een gedeelde sociaal ondernemerschapsvisie.